Léto, teplo, opalování. To je to, co miluje většina z nás. Nikdo už ale nechce pigmentové skvrny, vrásky nebo spáleniny. Základem je proto bezpečné opalování. Znáte ale všechny mýty o pobytu na slunci?

Mýtus č. 1: Opalování s vysokým SPF je na nic

To není pravda. K opálení dochází, když sluneční paprsky UV záření stimulují pigmentové buňky v pokožce k vytvoření hnědého pigmentu melaninu jako přirozené ochranné formy proti popáleninám. Tento proces se děje i v případě, že používáte při opalování krém se slunečním faktorem SPF 30 nebo 50. Ani ty totiž nenabízejí stoprocentní ochranu před UV zářením. To znamená, že při ochraně před sluncem se přirozené opálení si vytváří, jenom o něco pomaleji a tedy jemněji. Můžete však zůstat na slunci déle, aniž byste se spálili a tím zvýšili riziko rakoviny kůže. 

Mýtus č. 2: Ochrana před sluncem zabraňuje tvorbě vitaminu D

To je pravda, ale jenom v případě, že používáte pouze krém se SPF 50. Ke stimulaci tvorby vitaminu D stačí vystavit obličej a paže na čerstvý vzduch na několik minut dvakrát až třikrát týdně, a to i když je obloha zatažená. „Kromě toho riziko vzniku rakoviny kůže převažuje nad rizikem nedostatku vitaminu D,“ řekla pro magazín Health dermatoložka Alexandra Ogilvie. „Nedostatek vitaminu D lze kompenzovat vhodnými přípravky, ale na pokročilou rakovinu kůže již často neexistuje žádný lék,“ dodala lékařka.

Mýtus č. 3: Nemusíte si nosit krém, když je zamračeno

To je špatně. Mraky vás před UV zářením neochrání, může jimi projít až 90 procent. Při plavání a šnorchlování musíte být také opatrní, protože sluneční paprsky pronikají i do vody. V hloubce jednoho metru dosahuje UV-A záření 75 procent a UV-B záření je na 50 procentech své původní síly. Pravdivý není ani stále rozšířený názor, že nanášení krémů ve stínu je zbytečné. Zde je intenzita záření minimálně poloviční. Proto, i když nejdete na přímé slunce, měli byste se určitě chránit.

Mýtus č. 4: Po určitém věku na sluneční ochraně nezáleží

Naopak. Kromě toho, že se pokožka může spálit v jakémkoli věku, stává se v průběhu let tenčí, citlivější a náchylnější k pigmentovým skvrnám. Chytré produkty proti slunci vás ochrání vysokým slunečním faktorem, současně obsahují účinné látky, které udržují pod kontrolou enzymy štěpící kolagen, neutralizují volné radikály a udržují rovnováhu produkce melaninu. Výživné přísady také působí proti vráskám a dehydrataci.

Mýtus č. 5: Aplikace krému jednou denně při opalování je dostačující

Absolutně ne. Účinky opalovacího krému trvají pouze určitou dobu. Nejpozději po dvou hodinách byste měli znovu nanést krém, abyste stabilizovali výkon filtru. Ochrana se navíc ztrácí pocením, částicemi písku nebo oblečením. 

Mýtus č. 6: V každodenním životě nepotřebujete sluneční ochranu

To není pravda. Protože slunci je jedno, jestli se procházíte po městě, sedíte v pouliční kavárně, touláte se městským parkem, ležíte u bazénu nebo na pláži. Dermatologové proto doporučují chránit si obličej a ruce každý den již od začátku jara. Denní krémy a základy, které obsahují SPF nejméně 20, jsou tak praktické v každodenním životě. Funguje to tak, že všechny odhalené části těla, tedy obličej, paže, nohy a dekolt je třeba pečlivě namazat vhodným opalovákem.

Mýtus č. 7: Opalovací krém z minulého roku již nefunguje

Nesmysl. Sluneční filtry jsou dnes již natolik stabilní na světle, že krém z loňského léta bude při opalování stále účinný. Samozřejmě je třeba zkontrolovat datum expirace, pokud uplynula, bez váhání ho vyhoďte. Opalovací prostředky byste měli skladovat ideálně v chladničce. Že produkt není v pořádku poznáte podle toho, že se výrazně změnila jeho vůně, odloučil se olej nebo voda, případně došlo ke změně barvy obsahu.

Mýtus č. 8: Jeden produkt na obličej a tělo při opalování je dost

Chyba. Nejenom při opalování je třeba na obličej používat speciální sluneční krém, který navíc obsahuje další složky péče, jako například kyselinu hyaluronovou nebo antioxidanty, které pomáhají pokožce udržovat na uzdě volné radikály poškozující buňky.

Mýtus č. 9: Bez spálení není opálení

Naprosto špatně. „Spálení sluncem je závažný zánět kůže a může být důvodem pro následnou rakovinu kůže,“ říká profesor Dr. Schmid-Grendelmeier z Fakultní nemocnice v Curychu. „Maligní melanom, jeden z typů rakoviny kůže, má roční nárůst o šest až osm procent. Proto by lidé neměli zanedbávat kontroly všech znamének a změn na kůži, které provádí každá kožní ordinace, dodává pro magazín Health.

Mýtus č. 10: Snědá pokožka již nepotřebuje ochranu před sluncem

To je nesprávný názor. „I když je pokožka již opálená, má malou vlastní ochranu,“ říká doktorka Ogilvie. „To znamená, že se při opalování stále může spálit,” upozorňuje. Pro opálenou pokožku však můžete použít nižší SPF, ale za žádných okolností byste se neměli vzdát ochrany před sluncem.

Mýtus č. 11: Vlasy se při opalování nemohou spálit

To je sice pravda, ale UV paprsky pro ně stále představují velkou zátěž. Kutikula zhrubne a vlasy vyschnou. Podle toho by měly být chráněny zejména barvené a šedé vlasy, které jsou již stejně suché. Kromě klobouků a šátků jsou ideální sluneční spreje s UV filtry na vlasy.

Mýtus č. 12: Opalování v soláriu chrání před sluncem

Rozhodně ne. Zařízení v soláriích pracují výhradně s paprsky UV-A, které na rozdíl od paprsků UV-B nestimulují produkci ochranného melaninu. Kromě toho UV-A paprsky navíc zvyšují riziko kožních alergií. Studie také ukazují, že pravidelné používání solária výrazně zvyšuje riziko rakoviny kůže.