Zapomeňte na disciplínu, tvrdou práci a ambice. Podle výzkumníků z Harvardovy univerzity je pro skutečný úspěch klíčová zcela jiná vlastnost. Obvykle věříme, že štěstí a úspěch si musíme zasloužit tvrdou prací a disciplínou. Ale zjevně to není tak jednoduché…

Zmíněnou vlastností je nekonformita a s ní spojený termín efekt červených tenisek. Ten popisuje jev, kdy záměrné porušení společenských norem zvyšuje vaši autoritu a respekt okolí. Tohle označení zavedli psychologové Silvia Bellezza, Francesca Gino a Anat Keinan z Harvard Business School. Vědci zjistili, že nekonvenční chování – například nošení nápadné obuvi v jinak formálním prostředí, je často vnímáno jako známka sebevědomí, kompetence a vyššího statusu.

Významní lidé

„Zejména lidé s velmi vysokou prestiží se na obchodní schůzky často oblékají nápadně ležérně,“ uvádějí autoři v článku zabývajícím se zmíněnou studií. „Mnoho generálních ředitelů úspěšných společností, jako je Bill Gates nebo Mark Zuckerberg, je známo tím, že poskytují rozhovory bez kravaty. Nemluvě o tom, že se například v mikině objevují i na formálních akcích, jako je Světové ekonomické fórum,“ poznamenávají autoři. 

Tento efekt červených tenisek se však netýká jen takových jmen jako Gates a Zuckerberg. Jak podle výzkumníků prokázaly i různé terénní studie, chovají se tak i lidé s obyčejným zaměstnáním a kariérou. Vědci předpokládají, že vyčnívání a vědomé vzdorování mainstreamovým normám je obecně spojováno se sebevědomím a mocí. A doplňuje ho i následující motto: „Ten, kdo si může dovolit přijít bez kravaty, si obvykle nemusí nic dokazovat“.

Zásadní je, že takoví lidé si mikiny, pruhované ponožky nebo červené tenisky vybírají záměrně, aby vynikli. Oni o pozornost stojí. Na rozdíl od těch, ve kterých nechtěné upoutání pozornosti vyvolává nejistotu a zmatek a vlastně tak poškozuje jejich image.

Efekt červených tenisek

Zajímavý doplněk přináší studie z německé Univerzity v Kolíně nad Rýnem. Podle ní totiž může být tento efekt zesílen vírou v konkrétní kousek oblečení. Například lidé, kteří věří, že jejich barevné „šťastné ponožky“ zvyšují výkon, skutečně podávají lepší výsledky a působí sebevědoměji.
Tento názor potvrzuje psychologii sebesplňujícího proroctví: věříme-li, že něco funguje, často to opravdu funguje.

Sebevědomí je důležitější než disciplína

Je celkem jedno, jestli si na pracovní pohovor nebo k prezentaci vezmete takovou obuv jako projev nekonformity či pověry. Efekt červených tenisek totiž rozhodně dokazuje následující závěr. Sebevědomí, důvěra ve vlastní schopnosti a úsudek jsou pro úspěch vlastní cesty přinejmenším stejně důležité jako disciplína nebo píle. Protože jen když věříme sami sobě a svým myšlenkám, můžeme o nich přesvědčit i ostatní – tak jednoduché, a přitom tak obtížné.