Změny počasí přinášejí citlivým lidem řadu potíží. Jelikož se tělo musí vyrovnávat se změnou tlaku, vlastně ani není divu. Objevují se bolesti hlavy, problémy se spánkem, oběhovým systémem nebo pohybovým aparátem či dýcháním. Jak je můžete zmírnit?

Bude pršet, cítím to v kostech, říkávaly už naše prababičky. Změny počasí ale dnes nevnímají citlivě pouze starší lidé. Náhlé bouřky a změny tlaku umí potrápit i mladší jedince. Dá se s nimi nějak vypořádat? Ředitel klimatického a zdravotního programu na newyorkské Columbia university Jeffrey Shaman k tomu pro magazín Healthline nabízí následující tipy:

Otužujte se

„Citlivost na změny počasí klesá, když se vaše cévy umějí rychle aklimatizovat z teplého vzduchu na studený. Pomoci vám k tomu může ranní sprchový rituál. Po té, co se namydlíte, celou jednu minutu se oplachujte teplou vodou. Pak to zkuste po dobu třiceti sekund studenou. Následovat by měla opět minuta pod teplou vodou a zakončíte třicetisekundovou ledovkou,” vysvětluje profesor Shaman pro Healthline základní princip otužování. „Pokud je pro vás tento způsob až moc brutální, zkuste trik s pažemi. Nejprve obě ponořte do třicet osm stupňů teplé vody na tři až pět minut. Po té oplachujte studenou vodou třicet sekund a ještě jednou celý proces zopakujte,” dodává.

Změny počasí zvládnete s lehkým oblečením

Podle profesora Shamana je důležité chodit ven za jakéhokoli počasí. Měli byste se také snažit příliš nenabalovat, abyste se zbytečně nepotili. Rovněž je vhodné si trochu vyhrnout rukávy, aby se vám vzduch dostal na kůži. Jelikož se během dne může měnit teplota, je zásadní se oblékat po vrstvách, které se dají snadno odkládat. Pozor by si ale měli dát lidé s chronickými nemocemi. Zejména při astma, revmatismu nebo srdečních chorobách je třeba se chránit před chladem, který může projevy změny počasí naopak ještě zhoršit.

Více se hýbejte

„Tělo, které je zvyklé na pohyb, zvládne změny počasí mnohem rychleji a lépe,” říká profesor Shaman pro Healthline. „Najděte si proto čas alespoň třikrát až čtyřikrát v týdnu na dvacet až čtyřicet minut rychlé chůze, běhu nebo jízdy na kole. Přecitlivělost na počasí ale sníží i pravidelná procházka v parku nebo cesta pěšky do práce či z práce. Nejlépe za jakéhokoli počasí. Samozřejmě s výjimkou extrémního horka nebo mrazu.”

Sluneční brýle jsou ráno tabu

Sluneční světlo představuje zejména ráno nejdůležitější impuls pro naše vnitřní hodiny. Jak profesor Shaman upozorňuje, také pravidelný biorytmus může snížit příznaky lidí citlivých na změny počasí. Ráno tedy nepoužívejte žádné sluneční brýle a v poledne takové, které mají světlé čočky a UV filtry. Stejně důležité pro vnitřní rytmus je i pravidelné vstávání, stravování a uléhání ke spánku.

Tip na závěr

Profesorka lékařské klimatologie Angela Schuh z mnichovské Ludwig-Maximilians-University k meteosenzitivitě na stránkách německé Lékařské asociace pro preventivní medicínu doplňuje: „Dobře funguje i podávání esenciálních olejů z léčivých bylin, které stabilizují nervový systém. Ideální je v tomto případě meduňka, která sníží citlivost do té míry, že změny počasí nebudete vnímat jako zátěž. Důležité je ale připomenout, že meduňku je vhodné používat tři týdny. Po té by měla následovat alespoň týdenní přestávka.”